Приклад готового бізнес-плау кафе

зал кафе

Кожен тип бізнеса має свої ризики і, відкриваючи новий заклад, є можливість, що бізнес не отримає прибутку в запланований термін. Щоб уникнути цього підприємець, який планує відкрити кафе чи ресторан, складає бізнес-план із цифрами витрат, стратегією розвитку та планами щодо окупності. У статті ми розповімо, як правильно скласти бізнес-план з відкриття кафе. 

Мета створення бізнес-плану – описати ідею, стратегію та концепцію закладу. Правильно складений, допоможе порахувати термін окупності закладу та максимально врахувати всі витрати.

Для відкриття закладу необхідно розрахувати прибуток; скласти стратегію маркетингу; проаналізувати конкурентів; написати перелік устаткування. Все це виллється в чітко складений за структурою бізнес-план.

Як скласти бізнес-план кафе? 

Для того, щоб документ містив лише важливу інформацію та допомагав розробити стратегію, використовується загальна структура бізнес-плану, де кожен пункт допомагає побачити повноцінну картину закладу та реально оцінити перспективи окупності закладу. 

Резюме 

Коротко опишіть інформацію щодо кожного розділу бізнес-плану: розрахунки, плани з реклами, аналітика, стратегія розвитку. Резюме бізнес-плану кафе зазвичай виносять на початок документа, але пишуть після того, як готові всі розділи. Завдання резюме – зацікавити партнера, інвестора чи кредитний комітет. 

Важливо писати резюме дуже ретельно, використовуючи маркетингові інструменти підвищення читальності і привабливості тексту. Сам текст потрібно писати просто та з користю. 

З чого складається резюме:

  • Назва закладу
  • Опис концепції кафе або ресторану
  • Короткий опис персоналу, який буде потрібний
  • Переваги закладу перед конкурентами
  • Цілі у розвитку закладу
  • Наявність дозволів, ліцензій чи сертифікатів
  • Показники ефективності закладу
  • Ризики та додаткові витрати
  • Опис бізнесу та актуальність ідеїТут додайте інформацію про вашу компанію: чи перший заклад відкриваєте, які є засновники, який початковий капітал.
  • Також звертайте увагу на актуальність ідеї та проаналізуйте такі показники:
    • Місце розташуванняПідберіть зручний район для відкриття кафе, це може бути центральний район міста, де приміщення буде коштувати дорого, але при цьому буде великий потік відвідувачів. 
    • Конкуренти поблизуЯкщо в обраному районі вже є багато точок комунального харчування, можна не вкластися в термін окупності.
    • Час роботи. Важливу роль відіграють години роботи закладу, якщо відкривати кафе у бізнес-районі, то варто приділити увагу графіку роботи в ранковий та обідній час. Для кафе в центрі міста більше пасуватиме вечірній графік роботи.
    • Цільова аудиторіяПроаналізуйте аудиторію, якій буде цікавий ваш заклад — сім'ї з дітьми, студенти та молодь чи співробітники бізнес-центрів району тощо.Аналіз буде корисним для вас, як власника закладу, так і для партнерів, яких ви захочете залучити.
    • Вибір приміщення для кафе
    • Концепція закладуКонцепцію кафе ретельно продумайте та напишіть усі ідеї у бізнес-плані. Увагу варто приділити цілісності концепції – інтер'єр, персонал, меню. Все має бути в одному стилі та поєднуватися між собою. 

Докладніше, з чого складається концепція закладу:

  • меню
  • цінова політика;
  • цільова аудиторія;
  • особливості та відмінності від конкурентів;
  • спеціальне обладнання;
  • приміщення та інтер'єр.

Мета та завдання концепції – привернути увагу, щоб гість захотів до вас повернутися.

Маркетингова частина

Один із головних розділів бізнес-плану – «Маркетинг». У ньому опишіть ринок збуту, проаналізуйте показники ринку та конкурентів, щоб визначити стратегію просування закладу. 

Опис ринку збуту

Розробка бізнес-плану кафе включає аналіз ринку та галузі, в якій планується працювати. Опишіть умови та особливості ведення бізнесу в регіоні, додайте інформацію про структуру, темпи зростання та перспективи бізнесу.

Якщо ціль бізнес-плану залучити партнерів та інвесторів, то в цьому розділі поясніть свою кінцеву мету. Покажіть масштаб ринку, куди ви хочете вийти, поділіться вашими планами, підкріпивши їх динамікою зростання ринку. 

Якщо ви пишете бізнес-план для себе, аналіз ринку збуту покаже вам реальну картину і допоможе оцінити свої сили і можливості зростання.

Аналіз ринку з оцінкою конкурентів

З кожним роком з'являються нові та цікаві формати закладів, тому потрібно обов'язково оцінювати конкурентів та їхню цільову аудиторію, щоб правильно скласти стратегію розвитку вашого закладу.  

Можна навідатися в кілька закладів району, де ви плануєте відкрити кафе, оцінити обслуговування, подивитися кількість відвідувачів у годину пік та дізнатися цінову політику.

Така розвідка вимагає особистої присутності та вашого часу, інший варіант – пошукати інформацію про конкурентів в інтернеті.

Вивчіть сайти кафе за запитами у пошуковій системі у вашому місті, так ви  з'ясуєте:

  • Кількість конкурентних сайтів та закладів.
  • Яку рекламу використовують конкуренти?
  • Якість сайтів та контекстної реклами.
  • Такий аналіз покаже кількість конкурентів на ринку комунального харчування, допоможе оцінити їх витрати на просування. 

    Продаж і маркетинг

    Будь-яка сфера бізнесу потребує реклами, особливо заклади громадського харчування, оскільки конкуренція висока. Стратегію маркетингу варто розписати поетапно, вказуючи у кожному пункті умови та зразкові витрати на рекламу. 

    Програма включає: 

    • Реклама в соціальних мережах - напишіть, чи є вже сторінка закладу в соц. мережі. Які способи реклами плануєте використовувати у соц. мережах та зразкові витрати на рекламу.
    • Просування сайту - створіть свій сайт або зразковий шаблон, який пізніше буде сайтом. Вкажіть бюджет, який потрібен на створення сайту та його просування у пошуковій системі.
    • Бренд – придумайте логотип та коротко опишіть концепцію вашого бренду. Витрати на дизайн меню чи логотипу також варто прописати.
    • Участь у громадських заходах — опишіть, на які заходи плануєте виїжджати: міські ярмарки їжі, виставки.
    • Програми лояльності – чи будуть у закладі знижки чи бонуси для постійних клієнтів. Подумайте, чи це будуть пластикові або електронні карти в додатку, на це знадобиться різний бюджет. 

    Це не всі варіанти просування, ви можете також вигадати спеціальні пропозиції, подарунки та акції на час відкриття закладу та в період усієї роботи. 

    Всі пункти цього розділу повинні зібратися в одну цілісну стратегію маркетингу, яка допоможе ефективно прорекламувати ваш заклад.

    Маркетинг кафе

    Простіше працювати за підготовленим планом, тому розділіть все на етапи, пропишіть терміни та витрати на кожен етап. Це допоможе і грамотному розподілі фінансів. Кількість етапів залежить від типу закладу та документів, які потрібні для роботи.

    Основні:

    • Приміщення - напишіть докладно про приміщення, його покупку або оренду. Вкажіть вартість покупки чи оренди приміщення за місяць.
    • Обладнання — Визначте список обладнання для кухні та зали, яке потрібно.
    • Меблі - складіть список меблів для залу з огляду на площу приміщення, а також меблів та поверхонь для кухні.
    • Ремонт - при відкритті нового кафе в приміщенні знадобиться зробити ремонт і приділити увагу інтер'єру, що підходить до вашої концепції.
    • Отримання дозволів — Визначте терміни, які потрібні на отримання ліцензій та дозволів.
    • Укладання договорів із постачальниками — вкажіть список постачальників, з якими будете співпрацювати.
    • Початок роботи — визначте дату відкриття закладу, щоб усі етапи були готові та кафе повноцінно відкрилося.

    Реєстрація в податковій та список документів 

    На початку варто визначитися з організаційно-правовою формою: приватний підприємець чи юридична особа. Для кожної форми діяльності потрібні свої документи для реєстрації.

    Для реєстрації ФОП знадобиться менше часу та грошей, ніж для реєстрації ТОВ. Витрати на реєстрацію ТОВ вищі та список документів для реєстрації більший. При цьому плюсом для ТОВ є те, що статутний капітал розділений серед учасників ТОВ на частки, які ви самі регулюєте та вносите до статуту. 

    Документи для реєстрації:

    ТОВ

  • Реєстраційна форма.
  • Паспорт та довідка з ІПН.
  • Протокол установчих зборів.
  • Статут ТОВ
  • Установчі документи учасників ТОВ (якщо вони юр. Особи)
  • Виробнича частина

    У цьому розділі розкривається внутрішня робота закладу: процеси закупівлі, інформація про персонал, місцезнаходження закладу та про приміщення. 

    Приміщення

    Перше, про що варто написати, це місце розташування закладу. Проаналізуйте та розпишіть докладно про трафік людей у ​​цьому районі, про зручність розташування, чи знаходиться приміщення в оренді, чи ви його купили. 

    Після опису зовнішньої частини закладу, перейдіть до аналізу планування приміщення всередині. Вкажіть кількість місць та залів у закладі, площу кухні та приміщень для персоналу. 

    Бізнес-план: обладнання для кафе

    Устаткування 

    Складіть список обладнання для роботи кафе, починаючи з кухні та закінчуючи залом. Для складання списку обладнання для кухні краще залучити технолога або кухаря, який оцінить, що потрібно для приготування всіх страв у меню. Складаючи список обладнання для залу, враховуйте: меблі, посуд та прилади, декоративні елементи та освітлення, програму для кафе.

    Найкраще зробити 3D-модель проекту закладу або хоча б схема на аркуші А4, щоб зрозуміти як краще розмістити все необхідне обладнання та меблі.

    Меню 

    Розробіть та опишіть деталі меню, сезонні варіанти страв та їх склад. Зверніть увагу напоям та алкогольній карті, якщо це підходить під формат кафе. Після того, як меню складено, сформуйте разом із кухарем технологічні карти та кошториси, вони знадобляться для створення плану закупівель. 

    Персонал

    Порахуйте кількість персоналу, який буде потрібний для повноцінної роботи закладу. Враховуйте офіціантів, кухарів, барменів, адміністраторів та прибиральниць. Для кожної посади розпишіть вимоги та орієнтовну заробітну плату, а також складіть графік роботи, щоб точно визначити, скільки людей знадобиться. 

    Фінансовий розділ 

    Найважливіший розділ, оскільки в ньому рахуються витрати, і за підсумками підрахунків буде зрозуміло, скільки знадобиться грошей на відкриття кафе, а також на перший час, доки заклад не окупиться. 

    Є частина витрат, яка вноситься одноразово: покупка приміщення, обладнання та меблів. Інша частина витрат буде щомісячною і такі витрати зручніше поєднати у категорії, щоб було простіше все розрахувати. 

    Основні категорії щомісячних видатків:

    • закупівля продуктів;
    • оренда приміщення;
    • комунальні платежі;
    • зарплата персоналу;
    • ремонт меблів/обладнання/приміщення.

    Аналіз ризиків

    Добре, коли йде гладко і за планом, але бувають ситуації, коли реальні показники проекту відрізняються від запланованих. Для цього необхідно робити аналіз ризиків.

    Мета аналізу - виявити типи ризиків, які можуть і розрахувати бюджет на усунення. Варто враховувати будь-який варіант: поломка каналізації, обладнання, помилка у розрахунках. 

    Використовуйте таблицю, в якій можна вказати: ризик, його ймовірність, розмір збитків та метод усунення.

    Наприклад:

    • Ризик
    • Збиток
    • Усунення
    • Можливість

    Поломка холодильника - Середня - Заміна/ремонт - Середня

    Так ви дізнаєтесь скільки потрібно закласти додаткові кошти в бюджет для їх усунення. Оцінити ризики важливо до відкриття закладу, щоб розуміти, чого очікувати і знати як це усунути без великого збитку. 

    Фінансові результати 

    Після того як витрати підраховані, меню створено і є розуміння концепції, все це потрібно зібрати і об'єднати одним загальним — грошима. Фінансовий план кафе зручніше створити як таблиці, у верхній частині якої будуть планові розрахунки прибутку, а нижньої — витрати. Така таблиця покаже цілісні суми витрат і прибутку, дасть розуміння щодо терміну окупності, спираючись на капітал і витрати. Коли у вас є готовий бізнес-план кафе з розрахунками, можна звернутися до інвесторів або партнерів, щоб залучити інвестиції та додатковий капітал на відкриття. 

    Висновки

    Для відкриття кафе потрібно не тільки початковий капітал та бажання отримувати прибуток, важлива цілісність концепції, реклама, підбір персоналу та вибір приміщення. Складання бізнес-плану кафе поєднує всі ці фактори в один документ, з ним простіше буде оцінити ризики та можливості, і залучити потенційних інвесторів. 

    Розрахунок ризиків та всіх показників у бізнес-плані потрібен для того, щоб розуміти термін окупності. Отримувати прибуток хочеться максимально короткий період часу — для цього потрібна стратегія. 

    Ви також можете купити вже готовий бізнес-план кафе, складений фахівцями з урахуванням усіх ризиків. Це буде недешево і знадобиться підігнати його під ваші бажання та формат закладу.