Що таке маркетинг: визначення, види та функції маркетингу, повний огляд поняття простими словами

Слово маркетинг написане англійською та інші слова з цієї області

У цій статті ми детально розглянемо, що таке маркетинг, розповімо про його види, функції, методи і цілі. А також, нижче наведено повний огляд поняття з прикладами з реального життя.

Зміст статті:

  • визначення маркетингу
  • Основи маркетингу
  • цілі маркетингу
    • ринкові
    • Керуючі
    • маркетингові
    • забезпечують
  • Основні завдання маркетингу
  • Що таке маркетинг-мікс
  • Маркетингова кампанія
  • види маркетингу
  • конверсійний маркетинг
  • стимулюючий маркетинг
  • Розвиваючий маркетинг
  • демаркетинг
  • ремаркетінг
  • синхромаркетинг
  • підтримуючий маркетинг
  • протидіє маркетинг
  • масовий маркетинг
  • Концентрований (цільовий) маркетинг
  • диференційований маркетинг
  • стратегічний маркетинг
  • Інтернет маркетинг
  • Інноваційні види маркетингу
    • вірусний маркетинг
  • партизанський маркетинг
    • Спонсорство і Ambush marketing
  • функції маркетингу
  • методи маркетингу
    • Види традиційних методів
  • Інструменти маркетингу
  • Хто такий маркетолог
  • приклади маркетингу

Визначення маркетингу

Слово «marketing» перекладається з англійської як «ринкова діяльність». Цей термін означає дії на ринку пов'язані з продажами в конкурентному середовищі. Простими словами це процеси збуту і реклами товарів, засновані на вивченні попиту ринку і споживачів. З «меркантильної» точки зору це задоволення потреб покупців заради отримання прибутку.

Він являє собою цілу сукупність процесів: від організації виготовлення продукції до проведення рекламної кампанії по її поширенню. А саме: виробництво, просування і реалізація продуктів, побудова ефективного діалогу з покупцями.

Основи маркетингу

В основі лежить постійна комплексна робота, пов'язана з вивченням ринку і адаптацією діяльності фірми до його реалій. Даний термін має на увазі дотримання таких принципів:

  • Проведення досліджень бізнес-середовища (практичних і наукових), можливостей фірми, пошук нових каналів реалізації;
  • Сегментація. Необхідно знайти «свою» нішу, сформувати споживчу групу, на яку орієнтуються дослідження і просування;
  • Інновації. Лінійка продукції, рекламні методи і канали збуту повинні оновлюватися, реагуючи на зміни навколишнього середовища. Розробка і впровадження новітніх технологій - запорука розвитку фірми;
  • Тісний зв'язок виробництва і споживання. Будь-які зміни повинні оперативно фіксуватися, а політика компанії під них підлаштовуватися;
  • Ефективне планування і прогнозування.

Цілі маркетингу

Головна мета просування - задоволення потреб покупців. Це і дозволяє вигідно реалізовувати товари і послуги. Розуміння цієї основи дозволить правильно побудувати роботу. Адже орієнтація на продаж будь-яким способом (без орієнтації на потреби клієнта, використання обманних маневрів) веде в глухий кут і позбавляє перспектив на довгострокове процвітання бізнесу. Промоушен покликаний привернути нових покупців і зберегти старих. Досягти цього виходить за допомогою підтримки вже сформованих споживчих цінностей і регулярного пропозиції нових з урахуванням зміни ринкових запитів. Цілі можна розділити на кілька великих груп.

Ринкові

Так само як освоєння існуючого ринку (охоплення більшої аудиторії і території), пошук і завоювання нових. Шляхи досягнення - аналіз ринку, продукції, що випускається, розробка стратегії просування.

Керуючі

Мета пов'язана з удосконаленням інфраструктури маркетингу всередині компанії. Способи реалізації - підвищення кваліфікації співробітників, організація грамотної управлінської структури, впровадження інновацій у виробництві та рекламних заходах.

Маркетингові

Створення та підтримка іміджу підприємства та зростання рівня продажів. Завдяки цьому фірма отримує конкурентну перевагу, а прибуток збільшується. Методи - іміджева реклама, промо-акції, стимуляція попиту і збуту.

Забезпечують

Необхідно сформувати оптимальну цінову політику, достовірно виявити потреби людей в певних виробах, займатися постійним удосконаленням якості продукції. Сюди можна віднести і стимулювання продажів за допомогою рекламних заходів.

Основні завдання маркетингу

Першочергова задача - проаналізувати бажання всіх ринкових сегментів і вибрати ті, де підприємство зможе задовольнити потреби населення краще конкурентів. Тоді якість продукції буде високим, а збут - стабільним. Визначення цільової групи стоїть на першому місці.

Процес просування виконує також наступні завдання:

  • Створення нових виробів, враховуючи потреби покупців;
  • в очах споживача - готовність заплатити за нього більше;
  • Оцінка ринкових реалій, прогнозування їх розвитку;
  • Формування асортименту, конкретних пропозицій і ціноутворення;
  • Створення стратегії розвитку компанії на ринку;
  • Налагодження збуту;
  • Організація гідного сервісу для клієнтів.
  • Що таке маркетинг-мікс

    Маркетинг - це процес, що починається задовго до початку продажів. Оскільки характеристики і спосіб просування продукції багато в чому залежать від досліджень ринку і можливостей фірми. Цей процес не припиняється і після виходу на ринок. завдання фахівців - підтримувати інтерес до продукту, покращувати його якість, налагоджувати зворотний зв'язок з клієнтами.

    Маркетинг-мікс - це універсальна схема, за допомогою якої розробляється комплекс заходів щодо просування. Новітня схема 7P концентрує увагу на семи областях функціонування. Їх необхідно враховувати в побудові стратегії компанії.

    Product. Об'єкт пропозиції, покликаний задовольнити потреби покупця. Їм може бути товар, послуга, місце, ідея, організація, особистість.

    Price. Ціна, яку готовий платити клієнт за володіння річчю виробництва конкретної фірми.

    Promotion. Комплекс заходів з інформування цільової аудиторії про виріб і переконання його придбати.

    Place. Дії компанії, що забезпечують доступність її виробів цільовій групі клієнтів.

    People. Люди, що мають пряме або непряме відношення до виробництва, надання послуг, реалізації продукту: споживачі, співробітники, партнери.

    Process. Механізм, що забезпечує виробництво і збут.

    Physical Evidence. Умови для реалізації. Це все промо-дії щодо товару і матеріальні ресурси, за допомогою яких він просувається і продається.

    Маркетингова кампанія

    Це грамотно побудована діяльність по розкрутці і збуту. Для досягнення найкращого ефекту в роботі потрібно дотримуватися деяких правил:

    • Чітке розуміння потреб населення і повне їх задоволення;
    • Адекватна вартість;
    • проведення;
    • Оптимальний розподіл виробів по точках реалізації (в необхідних місцях і в потрібній кількості);
    • Якісний сервіс під час здійснення покупки і після неї для підтримки довгострокових відносин з клієнтом.

    При дотриманні цих принципів продукція компанії легко продається і приносить максимальний дохід.

    Види маркетингу

    Підрозділ на види відбувається в залежності від розв'язуваних завдань і інструментів, які для цього використовуються.

    Конверсійний маркетинг

    Застосовується в умовах негативного попиту, коли послуги і продукти продаються погано або зовсім відкидаються аудиторією або великий її частиною. Наприклад, певні біодобавки, дорогі марки повсякденних товарів і т. Д. Погані показники - результат неправильної оцінки потреб і можливостей покупців, прогнозування, помилок в ринкових дослідженнях. Причина може бути ще простіше - споживач недостатньо знає про виріб, його користь, особливості та переваги.

    Тому головний інструмент - піар-акції та реклама. Завдання - створити потребу в продукті в довгостроковій перспективі і зрівняти його з пропозицією. Як це робиться?

  • Продукція перевипускається;
  • Змінюється цінова політика;
  • Змінюється стратегія розкрутки.
  • Стимулюючий маркетинг

    Завдання - стимулювати зацікавленість аудиторії в певних категоріях товарів. Ця проблема пов'язана не з запереченням продукту, а з його незатребуваність. Це може відбуватися через втрати цінності продуктом, його неактуальність в деяких умовах (наприклад, пропозиція лиж в південних регіонах), неготовність людей до сприйняття нового. В останньому випадку у покупця не сформовано ставлення до компанії, вирішити цю проблему можна за допомогою грамотного промоушена.

    стимулююча просування звертає увагу на потрібні вироби, формує споживацьке ставлення до них або направляє продажу за іншими, більш актуальним, каналам із зацікавленою аудиторією.

    Розвиваючий маркетинг

    Фахівці в цій галузі працюють з потенційним, або формується, попитом. Простими словами, вивчають потреби населення в тих благах, які поки не розроблені і не запропоновані в продажу. Наприклад, всі хочуть сучасні смартфони, здатні тримати заряд кілька діб.

    Виявляти подібні бажання і шукати способи задовольнити їх першими - головне завдання фахівців в даній області. Потенційну зацікавленість необхідно перетворити в реальну.

    Демаркетинг

    Це процес постійного або тимчасового зниження попиту. У деяких випадках подібні дії необхідні для підтримки іміджу і стабільної роботи підприємства. Наприклад, на зорі проведення Інтернету «в кожен дім» число заявок від населення значно перевищувало технічні можливості багатьох провайдерів. Щоб зберегти якість послуг і уникнути помилок в роботі, багато хто був змушений збільшити вартість підключення Інтернету і обмежувати число щоденних заявок. Також серед прикладів обмеження на кількість товару, що купується, покупка за картками, оскільки задовольнити потреби населення в повному обсязі неможливо.

    Ремаркетінг

    Боротьба зі знижується рівнем реалізації і зменшенням прибутку. Логічно, що з часом певні продукти втрачають актуальність і ризикують завершити свій «життєвий шлях». Якщо рівень збуту істотно падає в порівнянні з попереднім періодом, пора вживати заходів щодо стабілізації попиту. Якщо цього не зробити, дохід ризикує впасти до нульової позначки.

    Ремаркетінг - це «Пожвавлення» продажів, повернення позицій на ринку певним виробам. Це робиться за допомогою удосконалення продукції, формування нових цінностей, пов'язаних з нею, пошуку інших шляхів узгодження пропозиції з сучасними ринковими умовами.

    Синхромаркетинг

    Заходи, пов'язані з цим типом просування, необхідні, коли компанію не влаштовує попит в певний часовий проміжок. Потреби в деяких речах мають сезонний характер.

    Тому в окремі періоди підприємство може не справлятися з обсягами запитів (не вистачає ресурсів, виробничої потужності) або, навпаки, відчувати брак в клієнтах. Реалізація сезонних виробів пов'язана з ризиком збанкрутувати в період низької зацікавленості клієнтів. Як продавати морозиво взимку і шуби в кінці зимового сезону? Використовується цілий ряд рекламних,:

    • Знижки в «незатребувана час» (акції та подарунки при замовленні їжі додому в ранковий час, розпродажі теплих речей в кінці зими і т. Д.);
    • Мотивація покупця придбати послугу заздалегідь (наприклад, «бронюйте готелі для літнього відпочинку без поспіху і черг в листопаді»);
    • Зміна каналів збуту (в різні пори року оптові постачальники овочів і фруктів торгують в різних регіонах);
    • Пропозиція додаткових послуг і супутніх товарів;
    • В умовах браку виробничих потужностей, трудових ресурсів в «пікові» моменти необхідна перебудова виробничого процесу (автоматизація, додатковий найм працівників, використання комп'ютерних технологій для спрощення роботи та ін.)

    Підтримуючий маркетинг

    Ідеальне стан справ для фірми - відповідність попиту і пропозиції. Але навіть в цьому випадку слід підтримувати сприятливу ситуацію, стежити за ринковими умовами і факторами, що впливають на споживчий попит.

    В рамках цього різновиду фахівці контролюють обсяг продажів і витрат, ціноутворення, проводять рекламні кампанії для підтримки інтересу аудиторії. Будь-яка сучасна успішна корпорація постійно випускає нові рекламні ролики, проводить акції та розіграші, не даючи клієнтам забути про себе.

    Протидіє маркетинг

    Цілеспрямована антиреклама. найяскравіший приклад - соціальна реклама про шкоду куріння і алкогольних напоїв. На них присутня постійний ірраціональний попит, тому громадські організації і держава намагаються його знизити.

    Такі методи застосовуються і в конкурентній боротьбі. Інструментами стає дискредитація конкурентів, контр-реклама, спрямована проти конкретного виробника ( «Хорошие сухарики корочками не назвуть»),. Протидія може проявлятися на рівні міжособистісних відносин.Наприклад, фейс-контроль в закладі покликаний обмежити доступ нецільової аудиторії в заклад, митниця і ФМС теж у своєму роді обмежують потік небажаних відвідувачів в країну.

    Масовий маркетинг

    Застосовується для виведення на ринок виробів з категорії «універсальних товарів», необхідних будь-якому сегменту споживачів. Вивчення категорій покупців і сегментація не потрібні, завдання фахівців - запропонувати виріб широким масам за вигідною (мінімальної) ціною, роль якості тут мінімальна, диференціація не потрібно. Важлива доступність, а не різноманітність продукції. Тому продукт максимально уніфікується. Це стосується товарів широкого споживання (засоби гігієни, основні продукти харчування і т. Д.).

    Пропозиція фірми в даному випадку універсально і сконцентровано на загальних потребах споживачів. В даному випадку використовуються канали масової комунікації, повсюдне поширення.

    Концентрований (цільовий) маркетинг

    На відміну від масового, цільової покликаний просувати виробника серед певної групи населення для досягнення максимального ефекту при мінімальних витратах. Наприклад, ювелірні прикраси має сенс просувати серед забезпечених людей, оскільки масові рекламні заходи не окупляться. Необхідно чітко визначити свою аудиторію і працювати «на неї».

    Диференційований маркетинг

    Стратегія просування, орієнтована на кілька ринкових сегментів. Ринкова пропозиція, стратегія розкрутки і характеристики товару для кожного відрізняються в залежності від бажань і потреб населення.

    приклад - випуск однієї фірмою одночасно дорогих смартфонів і недорогих доступних телефонів. Така тактика дозволяє вивчити і вибрати найбільш перспективну нішу або продовжити працювати в декількох для забезпечення стабільності компанії.

    З'являються також можливості для стратегічних ходів, забезпечується прихильність покупців до фірми.

    Стратегічний маркетинг

    Повний комплекс заходів, пов'язаний з плануванням надання послуг, позиціонуванням фірми на ринку. Для цього типу характерний систематичний збір даних, аналіз аудиторії та її переваг, умов збуту продукції. Фахівці працюють над вирішенням наступних завдань:

  • Ціноутворення і розробка асортименту;
  • Розробка оптимальних умов транспортування і зберігання товарної групи (необхідно відшукати найбільш економічні способи для підвищення конкурентоспроможності підприємства);
  • Планування оптової та роздрібної реалізації (як, де, способи збільшення привабливості продукції в очах покупця);
  • Контроль обслуговування клієнтів (якість сервісу, надання допомоги у виборі, консультація замовників, надання кредиту);
  • Проведення рекламних компаній, донесення потрібних компанії відомостей до аудиторії (реклама на ТБ, в Інтернеті, зовнішні конструкції, промо-акції та ін.)
  • Інтернет маркетинг

    Новітній і найбільш вигідний спосіб розкрутки фірми. Почасти це означає перенесення традиційних методів розкрутки в інтернет-середовище, також формуються унікальні способи розкрутки в Мережі.

    Переваги даного типу:

    • Можливість точного таргетування ( «попадання» в цільову групу);
    • Охоплення широкої аудиторії;
    • Динамічний розвиток ринку;
    • Невеликі витрати на промо-акції і швидка окупність;
    • Простота аналізу і контролю (відгук від реклами в Інтернеті легко оцінити і зробити висновки про її доцільність).

    Ключовий момент розкрутки в Мережі - залучення користувачів в діалог. приклад - робота над якістю вмісту сайту інтернет-магазину, функціональністю порталу, щоб покупець легко орієнтувався в асортименті і знаходився на сайті якомога довше. У цьому випадку завдання фахівця - перетворити користувачів в покупців.

    Інструменти і канали продажів:

  • СЕО-оптимізація веб-ресурсу компанії;
  • Контекстна та банерна реклама;
  • (Можливість побудови діалогу з аудиторією, ефективні прямі продажі);
  • E-mail розсилка - інформування та пряме звернення до потенційних клієнтів.
  • Інноваційні види маркетингу

    Сучасні технології просування тяжіють до максимального зниження витрат і збільшення конверсії. Найбільш поширені такі типи.

    Вірусний маркетинг

    мета - вплинути на людину настільки, щоб він сам почав поширювати інформацію про підприємство і захотів зробити покупку будь-яким способом. Зразок роботи - так зване «сарафанне радіо».

    Активно вірусне просування використовується в соціальних мережах, що дозволяють швидко поширювати будь-яку інформацію. На часі створення «легенд», пов'язаних з брендом, якими хочеться поділитися.

    приклад - популярні вірусні ролики в Мережі, цікаві «кейси» і часто вигадані маркетологами незвичайні історії.

    Партизанський маркетинг

    , використання нестандартних рішень.

    наприклад, розробка запам'ятовується оригінальної упаковки (на це в будь-якому випадку витрачаються кошти, тому варто використовувати її додатково в рекламних цілях), наклейки на автомобілях, таблички з номерами будинків з логотипом бренду тощо.

    Спонсорство і Ambush marketing

    Компанії-партнери масових заходів (концерти, змагання та ін.) Отримують необмежені можливості для реклами серед аудиторії. Це візуальне вплив (банери, відеоролики), роздача промо-матеріалів і т. Д. Так бренд починає асоціюватися зі значущою подією. Але стати спонсором Олімпіади або великого футбольного матчу недешево, тому багато хто вдається до ambush marketing'у. Це побудова асоціації з брендом, які не є спонсором.

    наприклад, зробити подарунок спортсмену, який він одягне на прес-конференцію, присвячену змагань. Своєрідне просування «нишком», з мінімальними вкладеннями і на неофіційній основі.

    Функції маркетингу

    Кожна функція означає цілий комплекс заходів по просуванню компанії:

    • аналітична (Вивчення аудиторії та ринку);
    • стратегічна (Планування і прогнозування);
    • Виробничо-продуктова (Організація виробництва, постачання, управління якістю);
    • Распределительно-збутова (Організація продажів, забезпечення споживачів затребуваними благами, управління та контроль за реалізацією, процесу досягнення стратегічних цілей).

    Методи маркетингу

    Кожен метод включає в себе обов'язкові елементи: слід визначити потреби аудиторії, вибрати найбільш вигідний сегмент, спроектувати асортимент товарів або пакет послуг, підвищити рентабельність виробництва і обсяги збуту.

    Види традиційних методів

    Реклама. Поширення відомостей про бренд по каналах масової комунікації. Дозволяє донести інформацію до великої кількості людей і мінімізувати витрати на отримання цільового клієнта. Мінус - відсутність зворотного зв'язку з населенням.

    Особисті продажі. Усне або письмове контактування зі споживачем, презентація продукту, пропозиція зробити покупку. Перевага даного методу - цільове вплив, недолік - висока вартість заходів, орієнтованих на одиниці, а не маси.

    Соціальні зв'язку, або PR. Інформування та залучення споживача за допомогою поширення певних відомостей, створення іміджу, легенди. Головний мінус - відсутність персонального спілкування, плюс - вплив на сприйняття товарів клієнтами, можливість створення середовища, необхідної для промоушена продукції.

    Мотивування продажів, або стимулювання збуту. заходів, спрямованих на збільшення попиту і прибутку. Головна перевага методу - точкове стимулювання, спрямованість на певну групу товарів, які потрібно продати. Недолік - короткостроковість вжитих заходів. Зазвичай акції тривають кілька днів або тижнів, після їх закінчення потрібно придумувати нові способи стимуляції.

    Інструменти маркетингу

    В роботі використовується ряд інструментів:

  • Дослідження, аналіз, прогнози;
  • Реклама;
  • Ціна;
  • Товарна політика;
  • сервіс;
  • Канали збуту.
  • Хто такий маркетолог

    Ця професія вимагає від фахівця глибоких пізнань в області реклами, торгівлі, бізнесу та психології. Навички та компетенції висококласного фахівця в цій сфері:

    • Аналітичні здібності. Необхідно вміти аналізувати ринкові умови, робити висновки і будувати прогнози, розбиратися в поведінкових факторах, що впливають на клієнтів. Менеджер по промоушену управляє рекламним бюджетом, повинен прораховувати ефективність витрат, порівнювати різні варіанти розкрутки і вибирати найкращий, правильно оцінювати пріоритетність заходів і проектів.
    • Компетентність. Спеціаліст повинен знатися на своїй сфері, знати все про технології розкрутки і успішно застосовувати їх на практиці. Крім цього, менеджеру доводиться вникати в суть роботи фірми, її особливості та структуру, щоб здійснювати правильне стратегічне планування.
    • Оригінальність, креативність. Грамотний маркетолог здатний принести фірмі величезні доходи. Якщо він вміє мислити нестандартно, творчо, на випередження конкурентів, ініціативний, бізнес процвітає. Також від фахівця вимагається вміння швидко генерувати нові ідеї і пропонувати кілька варіантів вирішення завдань.
    • Навички комунікації. У професіонала цінується вміння будувати міжособистісні відносини, оскільки це запорука розуміння потреб клієнтів і взаєморозуміння з будь-яким співрозмовником. Необхідні навички публічних виступів.

    Приклади маркетингу

    Кілька прикладів вдалих ходів і нестандартних рішень.

    коли енергетичний напій «Red Bull» надійшов у продаж, йому довелося відразу з двома гігантами в ніші тонізуючих і освіжаючих напоїв - «Пепсі» і «Колою». Вихід був знайдений: вартість напою штучно завищили удвічі, зменшили розмір пляшки і почали розміщувати «Ред Бул» в будь-яких відділах, крім традиційних. Енергетичний напій серед солодощів на касі або алкоголю привертає увагу, плюс навколо відсутні конкуренти. Підвищена ціна викликає враження преміальності продукту.

    Сучасна звична упаковка сигарет з відкидною верхньою кришкою - результат маркетингового ходу бренду Marlboro. Раніше людина витягав сигарету з м'якої пачки прямо з кишені, і ніхто не бачив, яку марку воліє власник. Якщо доводиться діставати всю пачку, навколишні бачать мимовільну рекламу бренду. Marlboro зробили своїх споживачів потужним інструментом промоції, поклавши початок новому стандарту упаковки.

    Геніальний хід бренду IKEA заснований на грамотної організації простору в магазині. Вигнуті доріжки в IKEA дозволяють покупцеві побачити один і той же продукт з декількох сторін, оцінити його переваги і красу. Плюс чим довше ми дивимося на товар, тим сильніше його хочемо.

    Стандартний зразок стимуляції збуту за допомогою рекламних роликів. Згадайте, що в роликах герої беруть по дві жувальні подушечки, видавлюють зубну пасту на всю довжину щітки, миють голову чи не половиною баночки шампуню. Таким способом населенню демонструють, що це нормально і правильно, а через швидке витрачання продукту.

    Просування - дуже складний комплекс різноспрямованих заходів і процесів. Знання основ, методів та інструментів маркетингу дозволить організувати прибутковий бізнес і потіснити конкурентів.

    HD відео по темі: