Що таке менеджмент: повний огляд поняття, види, принципи і методи ефективного керівництва компанією

багаторукий менеджер

Часом розібратися в тому, що таке менеджмент, і для чого він потрібен, складніше, ніж здається. Розуміння і правильне застосування цього поняття дають ключ до ефективного управління людьми. Нижче ми докладно розповімо про менеджмент, його види та основні функції.

Зміст статті:

  • визначення менеджменту
    • Даний термін можна розуміти, як:
  • Основи менеджменту
  • складові менеджменту
  • Основні завдання менеджменту
  • Головні принципи
  • функції менеджменту
    • Постановка цілей
    • планування
    • організація діяльності
    • контроль
    • координація
    • мотивація
  • методи менеджменту
  • Виробничий менеджмент
  • Стратегічний менеджмент
  • Фінансовий менеджмент
  • інвестиційний менеджмент
  • інформаційний менеджмент
  • Ризик-менеджмент
  • Екологічний менеджмент
  • кадровий менеджмент
  • Міжнародний менеджмент
  • Рекламний менеджмент
  • Суб'єкти і об'єкти менеджменту
  • рівні менеджменту
    • Нижча ланка, або лінійний рівень
    • середня ланка
    • Вища ланка - топ-менеджери
  • Хто такий менеджер
  • необхідні навички
  • Корисні поради для менеджера

Визначення менеджменту

Менеджмент - це кошти, методи і види управління людьми і виробництвом для досягнення поставлених цілей. Іншими словами, все, що пов'язано з координуванням і керівництвом. Головна роль в цьому процесі відводиться людині, саме він, а не машина чи комп'ютер, виробляють управління. Саме слово «management» перекладається з англійської, як «адміністрування,« координування »,« вміння керувати ». Повний огляд поняття включає в себе розширений список визначень.

Даний термін можна розуміти, як:

  • Трудову діяльність, пов'язану з керуванням. Визначення шляхів розвитку, розробка конкретних завдань, способів їх виконання;
  • Сам процес керівництва. Якщо в першому випадку мається на увазі планування і формування стратегії дій, то тут мова йде про безпосереднє керівництво. Це делегування обов'язків, мотивація співробітників, координація дій, здійснення контролю;
  • організаційну структуру, здійснює керівництво компанією, об'єднанням людей, державою і т. д. Наприклад, органи влади, рада директорів підприємства та ін .;
  • Мистецтво управління ресурсами і персоналом, а саме - правильного розподілу матеріальних і людських ресурсів;
  • Наукову дисципліну з вивчення менеджменту, його принципів і законів.

Цей термін одночасно означає теоретичну дисципліну і діяльність практичну.

Основи менеджменту

Вся суть керівництва полягає в трьох питаннях:

  • «Хто» і «ким» управляє;
  • «Як» відбувається цей процес;
  • «За допомогою чого» здійснюється.
  • Коротенько процес управління можна описати так:

    • Бажане зіставляється з реальним станом (задайте прості питання: «де ми зараз?» І «куди ми рухаємося?»)
    • Вимоги до дій ( «що необхідно зробити?»)
    • Прийняття рішень, вибір стратегії ( «який шлях і спосіб кращий?»)
    • Контроль і оцінка ( «чого ми досягли, і що з цього випливає?»)

    В основі ефективного керівництва лежить орієнтація на людські взаємини. При взаємодії із зовнішнім середовищем (наприклад, продажу) це означає орієнтацію на споживача. У плані внутрішньої «кухні» - орієнтацію на персонал.

    Наступний важливий момент - компетентність начальства. Щоб роздавати вказівки, необхідно добре розбиратися не тільки в бізнесі, соціології або, але і в виробничих процесах своєї компанії. Не можна допустити «відриву» від реальності, коли керівник віддає накази, не розуміючи суті роботи фірми.

    Складові менеджменту

    Цей термін включає кілька складових:

  • Виробництво. Сюди входить забезпечення високої віддачі виробництва, грамотна налагодження робочого процесу, при якій витрати мінімальні, а прибуток - максимальна.
  • Координування роботи персоналу. Організація «здорових» відносин в колективі, налагодження зв'язків між співробітниками і відділами, побудова оперативної мережі інформування та роздачі вказівок.
  • Прогнозування, планування та вивчення ринку.
  • Основні завдання менеджменту

    Конкуренція вимагає від усіх учасників господарських відносин максимальної ефективності. Тільки так можна «вижити» на ринку. Основними цілями управління - забезпечення злагодженої роботи підприємства і контроль діяльності внутрішніх і зовнішніх елементів організації.

    Фірма одночасно повинна бути успішною в стосунках із зовнішнім світом (Продажу,, партнерство) і в корпоративному плані (мотивація службовців, грамотний розподіл обов'язків, оперативна робота та т. Д.)

    Головні завдання:

    • Розвиток фірми, збереження її конкурентоспроможності;
    • Збереження міцних позицій на ринку, в обраній ніші, збільшення впливу, освоєння нових ринків;
    • Розробка і застосування нових способів і шляхів розвитку підприємства;
    • Стимулювання службовців за допомогою матеріальних і нематеріальних методів;
    • Формування стратегії розвитку організації, визначення способів досягнення цілей;
    • Аналіз наявних і потрібних ресурсів, пошук джерел їх забезпечення;
    • Досягнення і підтримання необхідного рівня прибутку;
    • Прогнозування і подолання виниклих ризиків без шкоди для функціонування підприємства;
    • Аналіз ефективності роботи, контроль виконання поставлених цілей.

    Головні принципи

    В основі управлінських процесів лежать певні принципи:

  • Розподіл праці. Кожна ланка виробничого процесу бере на себе певні обов'язки, має конкретну спеціалізацію. Це дозволяє виконувати більше завдань при незмінних ресурсах.
  • єдиноначальність. Навіть за умови наявності безлічі підрозділів в одній фірмі, службовець повинен отримувати вказівки від одного начальника. Плутанина в адміністративній сфері веде до зниження продуктивності праці.
  • Дисципліна і порядок. Функціонування організації строго регламентується. Діяльність здійснюється за графіком, персоналу необхідно знати свої обов'язки, перебувати на призначеному місці. Матеріальні ресурси теж повинні зберігатися і використовуватися згідно з регламентом. Обов'язок керівника контролювати виконання регламенту, штрафувати тих, що провинилися і заохочувати старанних.
  • розподіл повноважень і взяття на себе відповідальності. Відповідальність лежить не тільки на керівника, але і на співробітниках, які отримали завдання.
  • справедливість. Рішення, покарання і заохочення повинні бути справедливими. Це вселяє повагу співробітників і довіру до компанії і начальству.
  • Особисті інтереси підпорядковуються громадським. Інтереси групи мають пріоритетне значення. Для начальства демонстрація даного принципу - хороший спосіб подати приклад персоналу.
  • винагорода. Сумлінність, відданість інтересам фірми слід відзначати.
  • ініціатива. Постійний пошук нових рішень, а також заохочення ініціативи з боку працівників.
  • Підтримка корпоративного духу. Створення згуртованої команди і підтримання єдності за допомогою розробки корпоративної культури, спільного проведення часу. Службовці повинні пишатися підприємством, в якому трудяться.
  • Функції менеджменту

    Щоб зрозуміти важливість менеджменту, досить докладно розглянути цей процес і його функції.

    Постановка цілей

    Визначення результату, на який орієнтується вся діяльність. Правильна постановка завдань потрібна для того, щоб сформувати найкращу стратегію розвитку компанії. Ще цей процес можна використовувати для мотивації службовців, формування корпоративного духу.

    Планування

    Ця функція відповідає за визначення та пошук ресурсів, що дозволяють досягти цілей організації. Сюди ж входить розробка способів досягнення поставлених завдань.

    наприклад, товару потрібні додаткові грошові вкладення в. Керівнику необхідно вирішити, яким чином і звідки взяти ці кошти і як ними розпорядитися. Способами досягнення мети в цьому випадку вважаємо проведення промо-акцій, запуск реклами в Інтернеті і т. Д.

    Організація діяльності

    Формування організаційної структури. Так само як розподіл завдань і повноважень між працівниками, організація їх спільної праці, розробка критеріїв оцінки роботи співробітників.

    Контроль

    Керівник зобов'язаний постійно стежити за виконанням поставлених завдань, аналізувати ефективність праці, робити висновки про те, які рішення були доречними, а які користі не принесли.

    Інакше кажучи, він контролює дотримання дисципліни, виробничі моменти (доставка сировини, налагодження устаткування та ін.), якість товарів і послуг, графік робіт і на цій основі оцінює результати праці і будує тактику подальших дій.

    Координація

    Одна з додаткових функцій, що відповідає за узгоджену діяльність всіх управлінських ланок. Так як будь-яка діяльність будується на ефективному розподілі праці, необхідно зібрати всі ланки ланцюга воєдино. Різні підрозділи компанії потребують тісного взаємозв'язку і діалозі керівників з рядовими співробітниками. Перешкоди і відхилення від заданого графіка повинні своєчасно усуватися. Це і стає завданням менеджера.

    Здійснювати координацію можна за допомогою складання і узгодження робочих планів, нарад і оголошень.

    Мотивація

    Ця функція націлена на підвищення продуктивності праці. Досягти потрібного ефекту можна шляхом активізації співробітників і їх стимулювання. Необхідно зробити так, щоб персонал діяв не тільки в особистих інтересах, а й в інтересах компанії. Мотивація здійснюється за допомогою підтримки корпоративного духу, проведення відповідних заходів, заохочення, в тому числі матеріального.

    Методи менеджменту

    Основні методи:

    • економічні. Це ринкове регулювання роботи підприємств, матеріальні відносини всередині організації.
    • адміністративні. Так зване «пряму дію». Адміністративні методи пов'язані з дисципліною і відповідальністю, плануванням і координацією.
    • Соціально-психологічні. В основі лежить побудова взаємин з партнерами, всередині колективу, моральна мотивація співробітників.

    В рамках функціонування підприємства поєднуються всі методи в залежності від ситуації.

    Виробничий менеджмент

    Менеджмент ділиться на види залежно від виконуваних завдань і методів досягнення бажаного.

    Виробничий покликаний забезпечити конкурентоспроможність і високий попит на товари і послуги фірми. У цьому випадку «виробництво» не обов'язково означає промислове підприємство, це можуть бути банківські установи, різні комерційні фірми.

    Даний вид включає організацію виробництва, побудова стратегічних прогнозів, використання інновацій. завдання:

  • Контроль роботи системи, усунення та запобігання збоїв;
  • Оптимізація обсягу продукції, що випускається;
  • Координація трудових ресурсів, підтримання дисципліни і порядку, заохочення працівників, що відрізнилися, мотиваційні заходи для персоналу;
  • Контроль раціональності використання обладнання, підтримання його в справному стані.
  • Стратегічний менеджмент

    Стратегічне управління має на увазі розробку і приведення в дію намічених шляхів розвитку підприємства. Залежно від обраної тактики складається конкретний план роботи.

    наприклад, потреба в збільшенні доходу можна задовольнити декількома способами. Збільшити масштаби випуску продукції, підвищити якість товарів і т. Д.

    Прорахувавши всі можливі варіанти, керівник вибирає найбільш реальний і ефективний спосіб. Потім відбувається планування і розподіл завдань для персоналу.

    Фінансовий менеджмент

    Простими словами це процес управління матеріальними ресурсами підприємства. В обов'язки фінансового директора входить управління бюджетом організації і його грамотний розподіл. Він займається аналізом витрат і доходів підприємства, вивченням його платоспроможності, побудовою раціональної фінансової політики.

    Обов'язки фахівця, який контролює фінанси:

    • Оптимізація грошового обороту, зниження рівня витрат;
    • Зведення фінансових ризиків до мінімуму;
    • Підтримання рентабельності компанії;
    • Оцінка фінансових можливостей і перспектив;
    • Здійснення антикризового керівництва.

    Фінансовий директор відповідає за те, щоб підприємство приносило стабільний дохід і не розорилося.

    Інвестиційний менеджмент

    Цей вид відповідає за інвестиції компанії, а саме за залучення нових інвестицій і вигідне вкладення коштів самого підприємства. Здійснюється головним чином за допомогою довгострокового планування (бізнес-план) і фандрайзингу - пошуку спонсорів, грантів.

    Інформаційний менеджмент

    Збір, управління і розподіл різної інформації. Проводиться за допомогою комп'ютерних мереж, спеціального програмного забезпечення. Необхідний для надання фірмі актуальних відомостей, вивчення і прогнозування потреб клієнта.

    функції:

  • Регулювання діловодства та документообігу організації;
  • Отримання відомостей про стан ринку, очікуваннях споживачів;
  • Публічне представлення фірми;
  • Упорядкування внутрішніх даних (відомості про співробітників, виробництві, фінансах і т. Д.)
  • Ризик-менеджмент

    Будь-яка комерційна діяльність потенційно пов'язана з ризиком, тому обов'язком ризик-менеджера стає прогнозування і запобігання можливих проблем. Якщо неприємності вже виникли, на нього покладається обов'язок мінімізувати втрати і спробувати отримати вигоду з ситуації.

    Поетапно цей процес виглядає так:

    • Визначення фактора ризику, оцінка ступеня небезпеки, можливого шкоди для фірми;
    • Підбір інструментів і методів боротьби з проблемою;
    • Розробка і здійснення ризик-стратегії, покликаної зменшити збитки;
    • Оцінка перших результатів проведених заходів, при необхідності - доробка стратегії.

    Уміння прорахувати ризики наперед підсилює позиції компанії на ринку, знижує ймовірність банкрутства і здатне вберегти її від невигідних шляхів розвитку.

    Екологічний менеджмент

    Іноді цей вид виділяють в окрему категорію, в першу чергу він пов'язаний з охороною навколишнього середовища. Мета - створення і підтримання екологічної виробництва шляхом раціонального використання природних ресурсів, переробки відходів, мінімізації шкідливих викидів в навколишнє середовище.

    Кадровий менеджмент

    Опис професії менеджера має на увазі роботу з людьми. Будь-які завдання і цілі організації досягаються за допомогою персоналу. Цей тип відповідає за набір, навчання, управління людськими ресурсами.

    Міжнародний менеджмент

    Регулює зовнішньоекономічні відносини і зв'язку фірми, відповідає за експорт та імпорт, співпраця з іншими компаніями в науково-технічній сфері. Допомагає за рахунок розширення бізнесу на території інших країн.

    Рекламний менеджмент

    Відповідає за ефективну рекламну діяльність і просування на ринку товарів і послуг компанії. Головні завдання - інформаційне забезпечення рекламних заходів, їх планування і постановка цілей, які повинні бути досягнуті в результаті. Сюди ж входить організація рекламної діяльності, її регулювання, контроль і оцінка досягнень.

    Суб'єкти і об'єкти менеджменту

    Суб'єкти - це особистості, які безпосередньо здійснюють керівництво і контроль всіх сфер діяльності компанії. Це керівники та адміністратори, що займають свої посади на постійній основі і які мають повноваження для прийняття рішень.

    Управлінська діяльність спрямована на об'єкти. Це будь-які ресурси і структурні одиниці, що потребують регулювання. Наприклад, персонал, виробництво, фінанси, продажу, матеріально-технічне постачання, збут, нерухомість.

    Рівні менеджменту

    Управління здійснюється на декількох рівнях. Можна відповідати за невелику структурну одиницю компанії (дільниця, бригада, група), підрозділ побільше (відділ, департамент, цех) або всю організацію. Відповідно до цих одиницями розрізняють три рівні:

    Нижча ланка, або лінійний рівень

    Так звані «молодші начальники», контролюючі виконання операційних дій. Приймають короткострокові й оперативні рішення. Їх робота пов'язана з великою кількістю різних дій, постійним спілкуванням з підлеглими, психологічною напругою. Найчастіше відповідають за ресурси, організацію і дисципліну невеликих робочих груп. Приклад - майстер зміни, старша медсестра, завуч.

    Середня ланка

    Такі керівники стоять на чолі великих підрозділів усередині фірми, філій компанії. Приймають тактичні рішення, відповідають за функціонування цілого напряму. В їх обов'язки входить контроль роботи «молодшого начальства». Приклад - декан, начальник відділу продажів, завідувач відділенням, начальник цеху.

    Вища ланка - топ-менеджери

    Це люди, які приймають рішення на найвищому рівні і здійснюють стратегічне планування. Приклад - директор організації, керівник органу державної влади і т. Д.

    Хто такий менеджер

    Це людина, що займає керівну посаду. Серед них виділяють керівників і управлінців. Управлінці не приймають важливих рішень, але беруть участь в управлінні і мають в підпорядкуванні певну кількість осіб.

    Також менеджерами називають працівників, в чиї обов'язки входить спілкування з людьми. Це менеджери торгового залу, офіс-менеджери, директор торгового залу. Вони не мають підлеглих і відповідають за контакти з споживачами, партнерами, громадськістю.

    Необхідні навички

    Менеджер повинен володіти певними навичками і якостями, він:

  • , здійснювати ефективне планування, трудитися в певних тимчасових рамках, контролювати дотримання персоналом заданого графіка робіт;
  • оратор. Діяльність керівника нерідко пов'язана з публічними виступами;
  • стрессоустойчів. Необхідна риса, оскільки лідерська робота пов'язана зі стресами і постійним рішенням проблем або їх прогнозуванням;
  • Мотивований, ініціативний. може тільки активна людина, зацікавлений в результатах своєї праці;
  • Хороший вчитель. Важливо вміння пояснювати і показувати деякі особливості роботи на своєму прикладі.
  • Корисні поради для менеджера

    Як домогтися поваги підлеглих і раціонально управляти бізнес-процесами? Необхідно дотримуватися кількох правил.

    Удосконалюйтеся в області впливу на оточуючих. не примушує працювати, а переконує співробітників, що вони також зацікавлені в успіху фірми.

    Налагоджувати зворотний зв'язок. Постійна взаємодія з персоналом дозволяє «тримати руку на пульсі» всього того, що відбувається і реагувати на будь-які перешкоди і неприємності швидко і ефективно. Зворотній зв'язок допомагає донести думки і вказівки навіть до периферійних працівників (прибиральниць і вахтерів). Спілкуйтеся зі співробітниками в перервах, відвідуйте корпоративні заходи, поцікавтеся датами народження і хобі підлеглих. Увага до дрібниць викликає повагу і довіру до начальства.

    Мотивуйте оточуючих. З'ясовуйте потреби і цінності співробітників. Вчасно підписаний відпустку, премія до зарплати або просто задушевна бесіда приносять приголомшливі результати, якщо зроблені до місця і для тих, кому це необхідно. Для підлеглих ви завжди повинні бути прикладом, справжнім ентузіастом і професіоналом.

    Будьте в курсі подій. Не соромтеся розмовляти з персоналом, знання «внутрішньої кухні» підприємства, його культури і особливостей допомагають правильно спланувати власні дії.

    Творчий підхід. Вихід за рамки «сухих» відносин і процесів робить роботу цікавіше і для менеджера, і для підлеглих. Навчіться мислити нестандартно і оригінально, приймати нетривіальні рішення, які стануть перевагою всієї компанії.

    Вчіться планування. Ретельно опрацьовуйте стратегію на стадії створення, обговорюйте проекти з підлеглими, щоб полегшити собі роботу і додатково зацікавити співробітників.

    Якщо гарненько розібратися, виявляється, що менеджмент це набагато більше прийняття рішень і управління людьми. Навіть менеджер нижчої ланки, якісно виконує свою роботу,. А навички та вміння хорошого керівника стануть в нагоді не тільки на роботі, але і в повсякденному житті, щоб уміти правильно ставити цілі і досягати їх, планувати свій час і налагоджувати потрібні контакти.

    HD відео по темі: