Бізнес-план: що це таке, структура та приклади

Зміст статті:

  • Підготовка
  • Структура бізнес плану
  • Резюме
  • Опис компанії
  • Маркетинговий план
    • Опис діяльності
    • Стимуляція продажів
  • Виробнича програма
  • Організаційна програма
    • Правове забезпечення
    • Робота з кадрами
      • Внутрішня структура компанії
      • Зарплати і заохочення працівників
    • План-графік робіт
  • Фінансовий план
  • Ризики і способи їх подолання
  • Додаток

Підготовка

Як написати бізнес-план з нуля? Для початку проведіть невеликий аналіз свого проекту, визначте його сильні і слабкі місця, поставте конкретні цілі. Виходячи з цього, ви будете складати стратегію розвитку.

Досконально вивчіть виробничий процес, попит продукції, особливості формування цін, конкурентів тощо.

Аналіз конкурентів. Хто ще працює у вашій сфері, виробляє такі ж товари, розміщується поблизу від вашого закладу (якщо це офлайн бізнес)? Ретельно вивчіть, що вони пропонують і за якою ціною. Ваше завдання - запропонувати споживачам кращі умови і ціни, або ж сервіс, ніж у конкурентів.

Дослідження запитів і потреб покупців. Подумайте, що для них головне при виборі товару або послуги (ціна, якість, обслуговування, знижки, можливості оптової купівлі та ін.)

Для себе можна розробити таблицю з оцінкою сильних і слабких сторін вашого підприємства, або так званий SWOT-аналіз. Це допоможе зміцнити ваші сильні сторони і впоратися зі слабкими місцями. У рядку Strengths пропишіть свої сильні сторони, Weakness - вразливі, Opportunities - можливості і перспективи (наприклад, можливість відчутно знизити вартість виробів, створити цілу мережу підприємств і т. Д.), Threats - загрози (що загрожує корпорації). Останній пункт допоможе знайти шляхи вирішення можливих проблем в майбутньому, плюс ці перепони не стануть для вас несподіванкою.

Структура бізнес плану

Складемо зразок чіткої структури, який дозволить покроково розписати схему відкриття компанії. Основні складові бізнес плану:

  • Резюме проекту;
  • Опис діяльності;
  • Маркетинговий план;
  • Виробничий;
  • організаційний;
  • Фінансовий розрахунок;
  • Оцінка ризиків;
  • Додаток.

Резюме

Розділ дає загальне уявлення про проект: чим займається організація, які використовує ресурси (наприклад, сировину), в якому працює графіку, скільки планує вкласти і виручити грошей, які терміни окупності. Варто вказати, яких результатів хоче досягти підприємство, за який період часу. Зазвичай інвестори по резюме вирішують, чи варто продовжувати читання, розглядати пропозицію і вкласти в справу свої гроші. Резюме бізнес плану складається з 5-7 речень.

Опис компанії

Ця частина - своєрідна коротка «витримка» з усього документа, що описує проект. Його структура:

  • Галузь діяльності (наприклад, магазин одягу, виробництво посуду, створення додатків та ін.);
  • Короткий опис продукції або послуг (найменування, сфера застосування, особливості);
  • Напрямки роботи;
  • Переваги і використовуються інновації;
  • Структурна будова організації (відділи, підрозділи);
  • Наявні ліцензії та сертифікати.
  • Розберемо, як скласти бізнес-план: покрокова інструкція розгляду проекту по пунктам.

    Маркетинговий план

    Грамотно сформована маркетингова стратегія дозволить успішно стартувати на ринку і отримувати гарний прибуток з самого початку. Тут використовуються дослідження і аналіз ринку, проведені перед складанням документа.

    Опис діяльності

    Щоб вести успішну торгівлю, потрібно продумати ряд питань.

    Особливості та географія ринку збуту. В якому регіоні ви плануєте працювати або куди постачати продукцію? Чи залежить попит від сезону, політичної або економічної ситуації? Наприклад, якщо в кризовий період попит падає, слід заздалегідь продумати способи зниження вартості продукту, стимуляцію збуту (наприклад, акції та бонуси з розряду «Третє виріб в подарунок», «Розстрочка для постійних оптових замовників» та ін.)

    Аналіз конкурентів. Що вони пропонують і як просуваються? Які їх особливості можна використовувати у власній справі, як просуватися краще? Варто перейняти у конкурентів все плюси і проаналізувати їх мінуси, щоб уникнути чужих помилок. Це дасть вам додаткові конкурентні переваги.

    Портрет покупця. Пол, вік, фінансове становище вашої основної аудиторії, її потреби та інтереси. Завдяки цій інформації формується найбільш вигідну пропозицію для тієї чи іншої категорії населення, переваги, які можуть їх зацікавити. А також вибираються відповідні канали реклами.

    Як самому скласти бізнес-план з урахуванням портрета споживача? приклад: середньостатистична молодь вважає за краще купувати одяг і аксесуари через Інтернет-магазини з доставкою. Критерії вибору - невисока ціна, великий і часто оновлюваний асортимент, наявність розпродажів, приємний дизайн самого сайту-магазину.

    Основний рекламний канал - Інтернет (директ-реклама, спільноти в соц. Мережах). Залежно від статі покупця підбирається оформлення магазину, салону, сайту, рекламні слогани і пропозиції, формується асортимент. Для оптових покупців важливі низькі ціни, швидка доставка, можливі розстрочки і т. Д.

    Споживчі характеристики товару. Детально розпишіть властивості вироблених виробів або послуг, що надаються, їх доступність. Чим вони корисні і унікальні, які потреби задовольняють, чому слід вибрати саме їх. Це допоможе в складанні рекламних текстів.

    Опишіть сервіс, процес і умови реалізації, гарантії та бонуси для клієнтів.

    Канали реклами (Інтернет, журнали, зовнішня, ТВ, радіо, прямий продаж і т. П.), Вартість розміщення і періодичність.

    Стимуляція продажів

    Бізнес план фірми обов'язково повинен містити способи стимуляції попиту і збуту. Сюди входять різні промо-акції (акції, дисконти, дегустації, роздача листівок, спонсорство на заходах і фестивалях, «партизанський маркетинг»), унікальні пропозиції для клієнтів, маркетингові прийоми, на зразок правильної розкладки виробів в магазині.

    В кінці слід підрахувати вкладення в рекламу.

    Виробнича програма

    Даний пункт ретельно розглядає весь виробничий процес, технології та інновації, необхідне обладнання, закупівлі, зберігання. Це актуально для будь-якого типу діяльності.

    Якщо фірма займається оптовими закупівлями і роздрібної перепродажем, то акцент робиться на постачальниках (аналіз кращих пропозицій, критерії вибору, умови співпраці), зберіганні товарів, способи реалізації.

    Як правильно скласти бізнес план виробничої частини? Основні розділи:

    • Місцезнаходження підприємства, вимоги до приміщення, необхідні комунікації, ремонт (перелік робіт і розрахунок їх вартості);
    • Технологічний процес, якщо мова йде про виробництво;
    • Потрібне обладнання. Тут слід перерахувати всі верстати, машини, апарати, техніку із зазначенням їх вартості та марки виробника. Які вам потрібні потужності, доведеться чи згодом їх збільшувати? Опишіть процес установки обладнання (послідовність), скільки піде часу і коштів.
    • Обсяги випуску продукції і / або реалізації товарів і послуг;
    • Сировина, де закуповується і в яких обсягах. Для магазинів тут прописуються закупівлі необхідних виробів для перепродажу. Для сфери послуг - витратні матеріали. Необхідна схема доставки сировини і витратних матеріалів на завод, в магазин, салон та ін .;
    • Розрахунок собівартості товарів і послуг;
    • Зберігання продукції і сировини (де, в яких умовах);
    • Чи буде збільшуватися динаміка виробництва або продажів з часом? Опишіть яким чином, і що для цього потрібно.

    Грамотне складання бізнес плану включає в себе різні схеми, таблиці, діаграми. У такому вигляді стоїть оформити дані про обсяги виробництва, постачання, ремонтних заходах. Їх можна винести в Додаток. Обов'язковий план-графік виробництва / продажів, наочно ілюструє необхідні обсяги випуску і реалізації за 3, 6 і 12 місяців праці.

    Організаційна програма

    Всі деталі, пов'язані з організацією справи, внутрішньою структурою організації, персоналом та графіком праці наводяться в даному розділі. Він стане своєрідною схемою, за якою ви.

    Загальна структура даного розділу:

    Для відкриття підприємства необхідно вирішити питання:

  • Організаційно-правова форма (ІП, ТОВ та ін.), Коди КВЕД, кращий спосіб оподаткування;
  • Дозвільні паперу: ліцензії, сертифікати. Перерахуйте, з якими службами знадобиться підписати договори про обслуговування (дезінфекція, дезінсекція, вивезення сміття і т. П.);
  • Структура організації: розподіл на відділи, керівний склад, кількість працівників в кожному підрозділі;
  • Можлива система навчання персоналу;
  • Інформація про партнерів;
  • Перелік продукції або пропозицій;
  • Графік роботи.
  • Щоб написати бізнес-план самостійно, потрібно розглянути більш детально деякі моменти.

    Правове забезпечення

    Крім реєстраційної і дозвільної документації, потрібно підготувати статут фірми, патенти на продукцію, сертифікати якості, ліцензії на інженерне постачання, договір оренди або купівлі / продажу приміщення, угоди з партнерами і постачальниками. Потрібно підрахувати, скільки часу і грошей потрібно на кожен документ.

    На цьому етапі розглядаються перспективи участі в державних програмах, тендерах, отримання грантів для пільг і скорочення витрат на запуск справи.

    Робота з кадрами

    Розглядаємо внутрішню будову фірми, взаємодія її відділів, підбір персоналу та контактування з ним.

    Внутрішня структура компанії

    Детально опишіть всі підрозділи компанії: їх кількість і назви, обов'язки, кількість співробітників, яких цілей вони повинні досягати для стабільного розвитку фірми в цілому.

    Вкажіть, які потрібні співробітники (керівники, менеджери, робітники, їх профіль) для кожної позиції в компанії. Пропишіть їх посадові обов'язки і вимоги до кваліфікації, критерії відбору. Чи планується навчання на місці і підвищення кваліфікації співробітників, яким способом, з якою регулярністю і витратами?

    Опишіть правила внутрішнього розпорядку, графік праці, можливі стягнення і штрафи за недотримання правил.

    Зарплати і заохочення працівників

    Тут визначаємо розмір заробітної плати для кожної позиції, форму оплати (ставка, відсоток), премії (умови отримання і розмір), інші матеріальні і нематеріальні заохочення. За допомогою цього пункту підприємець зможе легко підрахувати фонд заробітної плати.

    План-графік робіт

    Навіть для того щоб скласти бізнес план для, потрібно зробити таблицю з графіком запуску проекту. Необхідно розписати послідовність дій (реєстрація, закупівля обладнання, найм персоналу і т. Д.), Які потрібні ресурси і вкладення. Таблиця допоможе спланувати запуск, контролювати підготовчий процес, вчасно вносити зміни і по можливості прискорювати хід подій.

    Фінансовий план

    Сюди включаються всі грошові відносини компанії, починаючи від отримання кредиту та сплати податків і закінчуючи комунальними платежами. Ця частина об'єднує всі розділи бізнес плану.

    Якщо для старту потрібно кредит, насамперед слід вказати банк і умови отримання позики, терміни погашення. Потрібні дані про страховку, яка сума планується в якості «буферної» - на непередбачені витрати і покриття ризиків.

    Розробіть дві таблиці: по одноразовим і періодичним витрат.

    Одноразові витрати (основні засоби) - це гроші на відкриття підприємства. Сюди відносяться оренда або покупка приміщення, обладнання, реєстрація та дозвільна документація, зовнішня реклама, вкладення в Інтернет-сайт та рекламну друковану або сувенірну атрибутику.

    Періодичні витрати (оборотні кошти) - це щомісячні витрати фірми на закупівлю сировини, оренду, зарплати, виплату податків та інші виплати (комунальні, за кредитом), рекламу, транспортні витрати та ін.

    Як написати бізнес-план проекту з розрахунком прибутку? Для цього знадобиться вказати обсяги реалізації і розрахувати точку беззбитковості. Це кількість продажів, яке зуміє покрити регулярні витрати. За її досягненні справа почне приносити прибуток. Успішний проект виходить на цей показник за кілька місяців.

    Наступний етап - розрахунок термінів окупності. Коли капітальні вкладення у відкриття фірми повністю покриються чистим прибутком, справа окупається.

    Таблиця-схема підрахунку прибутку складається з пунктів:

    • Витрати на організацію (або собівартість);
    • Загальна виручка;
    • Чистий прибуток;
    • Терміни окупності.

    Ризики і способи їх подолання

    Будь-яка ідея пов'язана з певними ризиками. Щоб уникнути банкрутства і втрати вкладених грошей, заздалегідь продумайте, що може загрожувати вашої корпорації, і як з цим боротися.

    Безконтрольні ризики. Це чинники, які залежать від підприємця: стихійні лиха, зміни політичної та економічної ситуації, різні форс-мажори. Для пом'якшення наслідків розробіть систему страхування, схему залучення додаткових коштів від інвесторів.

    Інші проблеми реально спрогнозувати і розробити способи їх подолання. Найбільш часті ситуації:

  • Перевищення запланованого бюджету. Зазвичай ця цифра сягає 5-15% від планованих витрат. Рішення - спочатку закладати в бюджет на 15% більше після проведення всіх розрахунків;
  • Занадто висока собівартість, недостатній обсяг випуску або реалізації. Слід розробляти «запасні» варіанти поставок сировини, варіанти збільшення виробничих потужностей, кампанії по стимуляції збуту. Ви повинні бути готові без шкоди для себе знизити вартість продукту;
  • Падіння актуальності представленого товару або послуги, посилення конкуренції. Потрібні потужні маркетингові інструменти для підтримки інтересу аудиторії (реклама, промо-акції, розпродажі) і можливість удосконалити свій продукт або перейти на новий напрямок.
  • Додаток

    Розробка бізнес плану має на увазі складання графіків, схем, таблиць, діаграм для візуалізації і зручного підрахунку. Сюди ж відносяться копії сертифікатів, ліцензій, договорів, фотографії продукції, схеми і креслення приміщень і комунікацій. По тексту розставте відсилання до документів, які є в Додатку.

    Це детальний опис, як зробити бізнес план самому з розрахунками і прогнозами розвитку. Також рекомендуємо подивитися, за яким можна швидко і чітко скласти свою стратегію відкриття компанії.